Wednesday, November 24, 2010

oh novel

   assalamualaikum..untuk post kali ni aku sebenarnya nak share tentang satu hobi yg selalunya digemari oleh anak2 dara, mak dara dan x lupa juga pada mak eton yang jual jamu kat kampung sebelah tu..aku harap mak eton x terlalu hepi n terasa femes bila tau aku letak nama dy kt blog aku yg baru nak membangun ni..hobi tersebut ialah baca novel..aku pasti x sume orang suka baca novel..antara alasan2nya:

  • x minat la aku nak baca,tebal sangat
  • novel??ishh.. xmampu la nak beli...mahal la, baik aku simpan wat beli kete bmw
  • tolong la..aku bukan budak bio..aku x suka membaca ni, tido lagi baik
  • haha..baca novel??jiwang ah..geli aku





novel.. menurut Kamus Dewan edisi keempat, novel ini bermaksud cerita dalam bentuk prosa , biasanya panjang dan kompleks , yang berkaitan dengan pengalaman manusia dan kelakuan sosial..sebab tu novel ni tebal2..kalau setakat dua muka surat tu bukan novel namanya, tapi karangan..^^






  aku pasti ramai yang cakap kalau orang minat baca novel ni, orangnya romantik, jiwang..sebab ape??sebab kebanyakan novel yang berada di pasaran tu novel cinta..actually banyak lagi novel lain..novel tentang remaja , novel berunsur ketuhanan dan agama , novel ilmiah , novel misteri (seram), novel kehidupan dan banyak lagi..kalau x minat tentang cinta , nah!banyak lagi pilihan jenis-jenis novel yang lain..u r the chooser..(=


  antara penulis novel @ lebih dikenali sebagai novelis yang sibuk berfikir lantas mencurahkan idea2 yang ada sehingga terhasilnya sebuah novel ialah Fauziah Ashari , Habiburrahman El-Shirazy , Ahadiat Akashah , Burhan Sodiq , Damya Hanna , Ramlee Awang Mursyid J.K Rowling n etc..kalau pergi book store banyak novel yang ada sampai kaki2 novel ni pening kepala nak pilih hok mano sa (speaking kelate sikit )..Ketika Cinta Bertasbih , Ombak Rindu , Hijab Sang Pencinta , Harry Potter , Andai Itu Takdirnya , Cinta Najla (rumet aku, Lala cari2 novel ni..kalau ada tolong belikan sedozen pastu inform aku ), etc..


  aku memang minat baca novel ni..kalau da start baca tu memang susah nak gerak la..nak abiskan hari tu juga..kalau da berhenti tu , memang susah nak sambung baca balik..orang cakap da ilang feel gituuu..sampai mak aku rasa macam nak belikan novel yang lagi banyak untuk aku bila tengok aku tekun n khusyuk baca novel tak seperti ketika aku baca buku2 study (aku tipu je 2)..nak baca pon kene ikut mood gak..kalau aku memang tade mood nak membaca ni, novel leh disimpan sampai leh jadi artifak negara...setakat ni , jumlah novel yang aku baca adalah dalam beribu2 helai..helai ok , bukan buah..novel yang aku beli kiranya hak aku sendiri pon adalah dalam 3-4 je..yang lain2 tu pinjam je..^^ borrow is caring..hehe




beberapa ari lepas, aku ngn kawan aku, Tika g Popular..sebab pe??sebab kitorang popular la..sebab nak cari novel yang sorang kawan aku ni, Nadia cadangkan..novel Cinta 3 Suku, best katanya..even ada lagi dua novel yang aku x abis baca lagi.setelah penat kitorang cari sehingga hilang berat badan sebanyak 20 kilo, kitorang tanya akak yang kerja kat situ..dy dengan wajah yang x bersalah sebab dy memang x bersalah pon menjawab "da abiz la dik"..padan muka aku..orang cakap malu bertanya sesat jalan..tapi aku xde la sedih sangat sebab aku dapat beli novel "Ya Allah, aku jatuh cinta" karya Burhan Sodiq..x sabar nak baca..! ^_^





note:tepuk amai-amai belalang kupu,
       adik jangan nangis bila emak suruh baca buku,
       susu lemak manis, santan kelapa muda,
       membaca buku amalan kita..

No comments:

Post a Comment