Saturday, December 11, 2010

kanak-kanak

   salam..tiba-tiba arini aku rasa nak exercise..disebabkan x nak dikatakan "mereng" berjogging tengahari buta ni , aku mengambil keputusan nak merepek kt blog ni..exercise juga kan??exercise jari tangan serta kaki (kaki??), exercise mulut ( menaip sambil memasukkan keropok ikan ke dalam mulut )..dengan senaman ini pasti berat aku xkn berkurang malah makin bertambah!


   kanak-kanak??ohh..sudah semestinya aku bukan nk bercerita tentang zaman kanak-kanak aku yg sangat2 best tu...tapi...


   masa tu aku g rewang kt umah atuk sedara aku..anak dy nk kahwin..aku g ngn mak n along aku..kalo yg x tau tu rewang ni kira macam tolong-menolong before sesuatu majlis @ kenduri dijalankan..niat aku memang nk rewangla bukan nak usha mak-mak mertua di situ...mak aku kendong sorang baby ni..comel gile la..geram je aku tengok..tanpa melihat ke kiri dan ke kanan aku amek la baby tu..wah..nampaknya baby ni x nangis, ada naluri keibuan x?hahaha..

  ingtkan nak pegang baby tu sekejap je..tapi mak baby tu tengah masak plak..las-las aku x dpt tolong rewang pon..tapi memang da xde keje pon nk wat...juz potong bawang je..jadilah aku BABY SITTER malam tu...tiba-tiba..


kanak-kanak pertama:

sorang kanak-kanak pempuan ni lalu depan aku, dy senyum, aku senyum..dy datang dekat..


k.p : ee...ape 2 kak?
aku : ha??apenye??
k.p : yg kt gigi tu
aku:owh..tade pape la..(aku terus tersengih2 mcm kerang wangi!)


kanak-kanak pempuan tu mungkin berasa xpuas hati dengan jawapan yg aku bg lantas pergi meninggalkan aku..tapi mata dy masih tengok aku dgn pandangan yg pelik..(aku ni pelik ke??)


aku terus mengagah baby yg masih berada d tangan aku tu..sekali lagi..


kanak-kanak kedua:

sorang kanak2 lelaki plak datang dekat aku..dy agah2 baby tu...


aku : ni adik awak ke??
k.l : a'ah la..adik kite..
aku  :owh...sape ek name awak??
k.l : nama kite??mane leh gtau..rahsia (aku senyum je,sambil berkata dalam ginjal:oh, loyar buruk ea!)
aku : ade ke name rahsia??awak bape tahun?
k.l : umo pon rahsie.haha
aku:(x cakap ape2..tapi aku rasa mcm nk potong je lidah budak ni wat sup lidah!)
k.l : nape ngn gigi akak 2 ek?
aku: ntah..mane leh gtau (ha!padan muka engkau budak!)
k.l : besi kan?leh cabut x?macam gigi palsu nenek (cucu derhaka betol!)
aku : eh..mane boleh..lekat kt gigi la ni
(tiba2 budak tu nk tarik besi , lantas aku tutup mulut aku sambil menepis tangan dy dan menendang dy sampai ke jakarta!puas hati aku!<<tipu!)

n kanak2 tu terus blah..lega rasanya..



selang beberapa saat kemudian...sorang lagi datang kt aku..


kanak-kanak ketiga (adik kanak-kanak yg loyar buruk 2)

aku : awak pon abang baby ni ea??
k.l : a'ah..
aku : nama awak sape??
k.l : danial (sambil memegang2 baby tu)
aku : (hanya tersenyum melihat dy..comel gak budak ni..bulu mata mcm bulu mata lembu..hahaha!)
k.l : ape yg kt gigi akak tu??rantai ea??
aku : ha??rantai?? (budak ni lagi melampau!hampeh betul..ade ke rantai dy ckp)
k.l : a'ah..cm rantai basikal..
aku : hahahaha (gelak..ikhlas gelak sebab lawak even menyakitkan paru-paru!)



da2..cukup..aku bersyukur hanya 3 orang je kanak-kanak yg berani nk tegur gigi aku..apa yang aku pasti dan yakin kanak-kanak yg kedua dan ketiga ni akan sentiasa lekat n terpahat di sanubari aku...aku telah dibuli dengan kejam..waaaaaaaaaaa!!~



pengajarannya:bersatu kita teguh, bercerai kita roboh (ada kaitan ke??maaf, lame x blaja bm..hoho!)







2 comments:

  1. hahah... apa semua ni rahilah!!! ahaha

    ReplyDelete
  2. haha..tibe2 aku rindu kt budak2 tu,,2 yg wat khas utk dyorg..haha

    ReplyDelete